Hulp bij schulden, hoe eerder hoe beter
Per 1 januari 2021 is er iets veranderd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Vanaf januari beheert de gemeente een centraal meldpunt voor achterstanden in de betaling van vaste lasten door hun inwoners. Woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven, drinkwaterwaterbedrijven zijn verplicht om betalingsachterstanden na 25 dagen te melden.
Het kabinet heeft voor deze ‘vroegsignalering’ gekozen om oplopende schulden zo snel mogelijk te kunnen helpen oplossen. Gemeenten moeten inwoners bijstaan om grotere problemen met schulden te voorkomen. Wanneer de gemeente van meer partijen de melding krijgt dat iemand een betalingsachterstand heeft, neemt zij het initiatief voor een huisbezoek. De bewoner krijgt dan hulp aangeboden om schulden aan te pakken. Als de bewoner deze hulp aanneemt, worden de incassomaatregelen tijdelijk stopgezet. De betalingen van alle vaste lasten moeten dan wel meteen worden hervat. Er mogen geen nieuwe betalingsachterstanden ontstaan. Zo kunnen schulden tijdig worden weggewerkt.
Uiteraard gaat Wonen Wateringen zeer zorgvuldig om met het verstrekken van informatie over huurders. Het doorgeven van betalingsachterstanden door ons is aan strenge, wettelijke regels gebonden. Accepteren van hulp is altijd een vrijwillige en moedige keuze. Wonen Wateringen is blij met de ondersteuning die de gemeente bewoners aanbiedt wanneer het mogelijk is.