Wonen Wateringen draagt reparatie- en klachtenonderhoud over aan Vehoec Aannemers
Met ingang van 1 januari 2016 voert Wonen Wateringen het reparatie- en klachtenonderhoud niet langer zelf uit. De corporatie is een samenwerking aangegaan met Vehoec Aannemers, het aannemersbedrijf dat op bedrijventerrein Zwethove in eigen dorp is gevestigd. De eigen servicedienst wordt opgeheven. De stap is noodzakelijk geworden door de heffingen die de overheid Wonen Wateringen oplegt, zegt directeur André van den Berg.
Vanaf 2016 is Wonen Wateringen elk jaar 1,5 miljoen euro aan verhuurders- en saneringsheffingen schuldig aan het rijk. Dat is reden voor de woningverhuurder om zich meer te richten op de kerntaken. André van den Berg: ‘We ontkomen daardoor niet aan bezuinigingen, willen we onze financiële positie gezond houden. De inkomsten nog eens extra verhogen is voor ons niet bespreekbaar. Daarmee leggen we de rekening van de overheid bij onze huurders neer. Daarom moet Wonen Wateringen zaken slimmer en efficiënter organiseren en uitvoeren.’
Het uitbesteden van het onderhoud maakt deel uit van een pakket bezuinigingsmaatregelen bij de Wateringse corporatie, die bijna 2000 woningen verhuurt in Wateringen en Kwintsheul. De verandering zal voor de huurders positief uitpakken, verwacht Wonen Wateringen. Vehoec Aannemers is een allround aannemersbedrijf, dat ook voor andere corporaties werkzaamheden uitvoert. Daarom kunnen meer meldingen voor reparatie- en klachtenonderhoud straks door één bedrijf worden uitgevoerd. Ook is het in veel gevallen mogelijk direct een afspraak te maken voor het uitvoeren van werkzaamheden. Wel blijft Wonen Wateringen zelf de intake doen om het directe contact met de huurders te waarborgen.
Op woensdag 16 december ondertekende André van den Berg het contract met collega-directeur Burt Alleblas van Vehoec Aannemers. Voor de medewerkers van de eigen servicedienst is inmiddels een andere functie gevonden.